Het grootste verschil qua het instellen van termijnen ten opzichte van LISA2 is dat het niet meer mogelijk is om per abonnement verschillende factuurmomenten in te stellen. De vereniging stuurt nog maar 1 factuur in plaats van meerdere losse facturen per termijn. Vervolgens zullen de leden via een link in de aankondigingsmail zelf een termijnkeuze maken op basis van wat de club aanbiedt. Alle vervolgtermijnen worden vervolgens automatisch uitgevoerd door het systeem zonder dat de vereniging hier nog extra werk aan heeft.
De vereniging stelt eenmalig met een LISA medewerker een factuurprofiel in. Dit profiel kan later natuurlijk altijd nog gewijzigd worden. Het factuurprofiel bestaat uit de onderstaande instellingen:
- Wat is het maximum aantal termijnen wat de vereniging aanbiedt?
- Wat is de interval tussen de termijnen? Dit kan een X aantal weken / maanden zijn. De vereniging voert tijdens het aanmaken van de batch een incassodatum in, de vervolgtermijnen worden vervolgens automatisch geincasseerd volgens deze ingestelde interval.
- Als het lid GEEN termijnkeuze maakt, wordt het bedrag dan in zijn geheel geincasseerd of standaard in een X aantal termijnen? Hierin kan onderscheid worden gemaakt tussen incasso- en factuurleden.
- Standaard wordt er bij een keuze van 2 of meer termijnen een toeslag van €1,21 doorberekend aan de leden (betaling in 1 keer is kosteloos). De vereniging kan dit bedrag eventueel nog verhogen. Veel verenigingen verhogen deze toeslag met €0,29 om het af te ronden naar €1,50, dit is een handige methode om de transactiekosten van Mollie terug te verdienen. De overige Mollie tarieven zijn in het onboarding document van Mollie te vinden, klik hier om dit te bekijken.
Voordelen voor de vereniging
Het grootste voordeel is dat de vereniging niet meer elke termijn handmatig hoeft aan te maken en te versturen. De batch wordt in 1 keer verzonden en de termijnen worden automatisch uitgevoerd. Hierdoor zijn er ook niet meer meerdere varianten van hetzelfde lidmaatschap en hoeft de vereniging hier niet meer op te letten tijdens het koppelen van een lidmaatschap aan een lid.
In het geval van een stornering zal het systeem ook automatisch herinneringen versturen. Als een lid meerdere termijnen storneert dan zal dit proces afzonderlijk van elke termijn opnieuw starten.
Als een lid kiest voor 1 termijn dan is er ook altijd een optie om met iDEAL te betalen, ook voor incassoleden. Het grote voordeel hiervan is dat leden dit niet kunnen storneren en dat Mollie een iDEAL betaling een stuk sneller uitbetaald dan een incasso betaling.
Hoe gaat het in zijn werk?
Leden ontvangen zoals gebruikelijk de factuur per mail. In de mail zit een link die ze direct naar de factuurpagina brengt. Zie onderstaand voorbeeld. Waar nu het LISA logo staat zal het logo van de vereniging getoond worden.
Zoals hierboven te zien kan het lid t/m uiterlijk 2 werkdagen voor de incassodatum een termijnkeuze maken. Om deze reden raden we aan om de aankondiging altijd minimaal een week voor de daadwerkelijke incassodatum te versturen.
Als het lid de betaalmogelijkheden bekijkt, dan zullen ze op onderstaand scherm terecht komen. Voor dit voorbeeld is het maximum aantal termijnen op 6 gezet. De vereniging bepaalt de eerste incassodatum (26 september in dit geval) en vervolgens de interval van de termijnen, in dit geval een maand.
In het drop down menu kiest het lid het aantal termijnen. Indien er gekozen wordt voor 1 termijn dan kan het lid het bedrag gelijk via iDEAL in zijn geheel betalen, ondanks dat het lid op ''per incasso'' stond.
Als er op ''Opslaan'' geklikt wordt dan zal de incasso voor het gehele bedrag uitgevoerd worden.
iDEAL of automatische incasso
Wanneer leden geen keuze maken, loopt het voor leden die per incasso betalen anders dan voor leden die per iDEAL betalen. Bij de incasso leden zal op de vooraf opgegeven incassodatum het volledige factuurbedrag worden geïncasseerd. (tenzij de club een ander aantal standaard termijnen heeft ingesteld)
Leden die per iDEAL betalen zullen automatisch herinnerd worden om de factuur volledig per iDEAL te voldoen.
Voor iDEAL leden zal er ook een optie zijn om een aantal termijnen te kiezen, dan zal het lid voor elk termijn (in dit voorbeeld maandelijks) een automatische mail ontvangen met daarin een nieuwe betaallink.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.